Innledning
I dette blogginnlegget vil jeg
skrive om læringssynet til Lev Vygotsky og drøfte hvilke konsekvenser hans syn
kan få for min undervisning.
Vygotskys teori kan plasseres
innenfor progressivismen fordi han ser på undervisningen som en prosess der
eleven står i fokus. De sosiale rammene og kulturen rundt barnet er
utgangspunktet for barnets læring mente Vygotsky. Utviklingen av språket står
sentralt i hans teori, og den egosentriske talen er grunnlaget for all tenkning
mente han. Vygotsky satte en grense mellom det barnet kan gjøre i samspill med
andre og det barnet kan gjøre alene. Området mellom disse grensene kalte han
den proksimale utviklingssonen, og det var her læring kunne skje.
Jeg har valgt å se nærmere på
Vygotskys læringsteori fordi jeg tror at elementer i hans teori samstemmer mye
med mitt eget pedagogiske grunnsyn. Han vektlegger samspillet mellom barnets
utvikling og de sosiale forholdene rundt barnet som viktige i forhold til
læring. Som fostermor og beredskapsmor har jeg sett mange eksempler på hvor
viktig forholdet rundt barnet er for utviklingen og for læring.
I den første delen vil jeg trekke
fram hovedpunktene i Vygotskys sosiokulturelle teori. I andre del vil jeg
drøfte hvordan dette kan få konsekvenser for min undervisning.
Vygotskys sosiokulturelle teori
En av de fremste russiske
teoretikerne var Lev Vygotsky (1896-1934). Teoriene hans har fått en renessanse
i vestlig psykologi de siste tyve årene skriver Imsen (2005, s. 252).
Sosial aktivitet
For Vygotsky var menneskets
utvikling over tid sentralt i hans studier. Han mente det var flere ulike
utviklingsprinsipper som førte til utvikling (Imsen, 2012, s254). Det som
kjennetegner den menneskelige utviklingen er samspillet mellom den biologiske
modningen og det sosiale samspillet rundt barnet mente Vygotsky. All intellektuell
utvikling og tenkning har sitt utgangspunkt i sosial aktivitet.
Utviklingen skjer derfor fra det barnet kan gjøre sammen med andre til at
barnet kan gjøre det samme alene (Imsen, 2005, s. 255).
Språket
Språket var helt sentralt i Vygotsky tenking. Dette er det viktigste redskapet for å
tilegne seg kultur og kunnskap mente han. Fra spebarnets første kommunikasjon
helt uten ord utvikles språket i samspill med omgivelsene. Barnet begynner etter
hvert å forme egne ord i samhandling med andre og kan kommunisere med
omgivelsene og med seg selv. Etter hvert utvikles den egosentriske talen på det
indre planet. Den forsvinner etterhvert for å erstattes av tenkning ifølge Vygotsky (Imsen,
2005, s. 255). Når språket gradvis frigjøres fra det konkrete blir det mulig
for barnet å reflektere over seg selv og sine handlinger. Dette gjør at barnet
kan tenke, legge planer og styre sine handlinger.
I skolen blir det viktig å
utvikle språket videre med større begrepsforståelse. Vygotsky deler begreper
inn i hovedgruppene «spontane begreper» og «vitenskapelige begreper». Begreper
som barn plukker opp i samspill med andre kaller han spontane begreper. De
vitenskapelige begrepene har en mer presis betydning og er utviklet innenfor
skolefagene og danner en referanseramme for de spontane begrepene (Imsen, 2005,
s. 262).
For at barnet skal kunne utvikle
et skriftspråk må bevissthetsnivået om språket være høyere enn når barnet lærer
muntlig tale mente Vygotsky. Her er den indre fortettede talen en viktig
forutsetning for å kunne formulere hele setninger skriftlig (Imsen, 2005, s.
262).
Mediering
Vygotsky setter inn et kognitivt
redskap mellom stimulus og respons i den klassiske S-R modellen. Dette
elementet kaller han tegn. Språket blir et slikt tegn i hans teori, og når
dette settes mellom stimulis og respons kalles dette mediering. Denne
medierende «hjelperen» er selve nøkkelen til å forstå hvordan mennesker skaper
nye kulturelt baserte psykologiske prosesser (Imsen, 2005, s. 257).
Utviklingssonen
Vygotskys utgangspunkt er at
barnet utvikler seg fra det sosiale til det individuelle.
Området mellom det barnet kan
klare med hjelp og det barnet kan klare alene kaller Vygotsky den
proksimale utviklingssonen. Det er i denne utviklingssonen barnet kan utvide sin
mestring. Denne sonen er ikke statisk, men vil endres ettersom barnet stadig
utvikles og mestrer mer. Den som hjelper barnet med å utvide denne
utviklingssonen blir da en medierende hjelper (Imsen, 2005, s. 258). Læring
skjer derfor gjennom samhandling og dialog med noen som er mer kompetente enn
barnet (Lyngsnes
og Rismark, 2007, s. 64).
Konsekvenser for egen undervisning
Jeg vil nå drøfte hvordan Vygotskys
sosiokulturelle læringsteori kan få konsekvenser for min undervisning.
Vygotsky mener utgangspunktet for
all utvikling ligger i den sosiale aktiviteten. Som lærer blir det da viktig
for meg å opprette en god relasjon til elevene. Men for å få et godt
læringsmiljø må jeg også fokusere på hele klassemiljøet.
Språket er sentralt i hans
tenkning. Derfor blir det viktig at de som er nær barnet stimulerer den
språklige utviklingen mest mulig helt fra fødselen ved å snakke med barnet og
sette ord på det som skjer. Vanligvis gjør man dette automatisk uten å reflektere
over det. «Nå smiler du, så fint… Nå skal jeg ta på deg genseren, først den ene
armen, så den andre….» Dette er eksempler på hvordan man setter ord på det
barnet gjør eller det en selv gjør. Slik lærer barnet ord og begreper. Når et
barn som ikke har blitt snakket mye til på denne måten kommer til skolen, kan de få problemer med å forstå det som blir formidlet. For å lære barnet de vitenskapelige
begrepene må jeg som lærer først finne ut om de spontane er på plass i barnets
begrepsforståelse. Når jeg går igjennom fagstoff blir det derfor viktig at jeg
stopper opp og forklarer ulike begreper underveis.
Samtale med elevene om faget blir
ut i fra Vygotskys teori sentralt i læringsprosessen (Lyngsnes
og Rismark, 2007, s. 63). Da er
det viktig at man har en felles situasjonsdefinisjon og at det er en utveksling
mellom lærer og elev. Jeg må stille åpne spørsmål, og bygge samtalen videre ut
i fra den erfaring og kunnskap som elevene kommer med. Samtidig tror jeg at
selvstendig arbeid med ulike oppgaver også er en god måte å lære på. Men da
blir det viktig med respons slik at eleven ikke blir overlatt til sin egen
vurdering av arbeidet. Det er også viktig at oppgavene gir utfordringer slik at eleven må strekke seg litt.
Gruppearbeid er en arbeidsform som også er god å variere med. Her kan man utnytte at enkelte elever kan mer enn andre, og dermed kan fungere som «hjelpere» for hverandre. Faren er at den som kan mest ikke blir stimulert til å strekke seg mot nye læringsmål for sin egen del.
Gruppearbeid er en arbeidsform som også er god å variere med. Her kan man utnytte at enkelte elever kan mer enn andre, og dermed kan fungere som «hjelpere» for hverandre. Faren er at den som kan mest ikke blir stimulert til å strekke seg mot nye læringsmål for sin egen del.
Hos Vygotsky står elevens
forutsetninger, interesse og læringsaktivitet i fokus. Som lærer blir det
viktig for meg å kartlegge hvor elevenes proksimale utviklingssone er. Dette er
ikke en enkel oppgave med mange elever og med ulike fag. Men det må være et mål
at jeg i størst mulig grad blir kjent med hver enkelt elev slik at jeg kan
tilpasse undervisningen etter dette. Elevene
må hele tiden stimuleres slik at de strekker seg mot nye kunnskaper og
erfaringer.
Konklusjon
Vi har sett at Vygotsky mener
utgangspunktet for all utvikling ligger i den sosiale aktiviteten. Utviklingen
går derfor fra det sosiale til det individuelle. I hans læringsteori har
språket en sentral plass, og blir grunnlag for all tenkning og intellektuelle
utvikling. Han fokuserte også på at det er innenfor den proksimale utviklingssonen
det kan skje læring i samhandling med noen som kan mer.
Som lærer skal jeg etter
Vygotskys teori fokusere på å motivere, veilede og legge til rette for elevenes
læring. Jeg må da vite noe om hvor elevenes proksimale utviklingssone er, slik
at jeg kan tilrettelegge undervisningen etter det. Jeg må bruke mine egne
kunnskaper, erfaringer og holdninger i sosial samhandling og dialog med elevene
og være en modell for deres utvikling. Jeg må også fokusere på at elevene skal
være aktive i sin læringsprosess.
På bakgrunn av dette vil jeg si at Vygotskys læringsteori kan anvendes i dag.
På bakgrunn av dette vil jeg si at Vygotskys læringsteori kan anvendes i dag.
Referanseliste
Imsen,
G. (2005). Elevens verden: Innføring i
pedagogisk psykologi. (4.utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Lyngsnes,
K. & Rismark, M. (2007). Didaktisk
arbeid. (2.utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Sigvald
SvarSlett18.10.2012
Spennende å se hvordan du drøfter Vygotskys sosiokulturelle læringsteori i din egen skolehverdag. Her får du godt frem hvor viktig språket er og hvor fokusert en lærer bør være på språket for å bygge gode relasjoner til elevene.
Jeg liker at du tar med at du som lærer må huske å stoppe opp og ta deg tid til å forklare uforståelige begreper for barna som vi voksne ofte tar forgitt at de forstår. Dette er et punkt hvor språket kan bli et hinder i en læringssituasjon hvis det ikke blir kommunisert på barnets nivå.
Skulle ønske at du hadde forklart litt bedre den proksimale utviklingssonen. Her kunne du brukt et eksempel for å fått belyst et bedre bilde på hva det er og hva som kan bli konsekvensene hvis denne sonen strekkes for langt.
Jeg synes du har gitt en kortfattet og god drøftelse av Vygotskys lærings- og motivasjonsteori. Særlig har du tydelig fått frem samspillet mellom språket og det sosio-kulturelle i læringsprosessen, som var så viktig for Vygotsky.
SvarSlettDu gir også interessante vurderinger når du drøfter hvilke konsekvenser Vygotskys tanker kan få for din undervisning. Du har en logisk og klar implementering av hans tanker i din undervisningshverdag, som med min begrensede kunnskap om Vygotsky får meg til å tenke at du har forstått poenget med hans teori, og hvordan den kan omformes til undervisning av elever. Fint at du løftet frem viktigheten av å være bevisst med å lære barna et språk, og betydningen av dette i utvikling og lærig.
Så til slutt et spørsmål. Du har i avsnittet ”utviklingssonen” beskrevet Vygotskys sentrale poeng at læring og utvikling skjer i sosial samhandling. Når du drøfter hvilke konsekvenser dette får for din undervisning nevner du flere konkrete eksempler. Så sier du: ”Samtidig tror jeg at selvstendig arbeid med ulike oppgaver også er en god måte å lære på.” Er dette i virkeligheten en kritikk eller komplettering av Vygotskys tanker, eller tenker også Vygotsky slik? Peker du her på en begrensning i Vygotskys teori? Dette er noe som kanskje kunne kommet litt tydeligere frem.
Takk for kommentarer og konstruktive innspill på mitt blogginnlegg.
SvarSlettOla, du savner en utdypning av den proksimale utviklingssonen. Denne utviklingssonen er jo sentral i Vygotskys teori. Det er gitt klare begrensninger i forhold til omfanget av en slik oppgave. Jeg måtte derfor gjøre en del valg i forhold til hva jeg kunne skrive. Men det kan være jeg burde prioritert å bruke mer plass på dette.
Du tar også opp spørsmålet om hva som blir konsekvensene hvis den proksimale utviklingssonen trekkes for langt. Vygotsky mente at læring løper forut for utviklingen. Det vil si at for å hjelpe utviklingen må en legge til rette for læring i ytterkant av utviklingssonen og så trekke utviklingen framover. Det blir da viktig å gi utfordringer til elevene som samsvarer med dette. Samtidig må en holde seg innenfor utviklingssonen ellers klarer ikke eleven å tilegne seg ny kunnskap. En må altså ta utgangspunkt i noe som er kjent og så bygge nytt stoff videre ut i fra dette.
Konrad, du ber om en avklaring i forhold til hva jeg mener når jeg sier at selvstendig arbeid også er fruktbart. Jeg tror at variasjon i skoledagen med ulike arbeidsmåter er bra. Ved å arbeide selvstendig med en oppgave får elevene ro til å reflektere selv ut i fra fagstoffet. Dette tror jeg kan brukes i tråd bed Vygotskys teori selv om det er en arbeidsform som en kanskje ofte relaterer til behavioristiske læringsteorier. Jeg mener derimot at ved å gi elevene oppgaver de skal løse alene, overlater jeg de ikke av den grunn til å ta ansvar for egen læring. Oppgavene må ta utgangspunkt i det som er kjent stoff for elevene. Underveis må jeg som lærer følge opp med å gå rundt i klasserommet for å hjelpe de videre hvis de står fast. De vil da også få tilbakemeldinger som motiverer for videre arbeid.