og relasjonen mellom lærer og elev
Innledning
I dette blogg-innlegget skal jeg se på hvilke praktiske tiltak jeg mener er viktige for en god klasseledelse,
utvikling av gode relasjoner og et godt læringsmiljø. Utgangspunktet mitt er
Vygotskys sosiokulturelle perspektiv på læring. Han mente at de sosiale rammene og kulturen barnet er en del av er utgangspunktet for utviklingen. Språket er sentralt i hans teori, og utviklingen av den egosentriske talen som er utgangspunktet for tenkning skjer i samspillet med andre. I hans teori er forståelsen av
hvordan elevene lærer knyttet til teorien om den proksimale utviklingssonen. Det vil si at det er innenfor grensen av hva barnet kan klare alene, og det barnet kan klare med støtte fra andre at barnet kan lære.
Målet med all undervisning er at
elevene skal lære noe. Denne læringsprosessen påvirkes av mange ulike faktorer.
Den viktigste faktoren mener jeg er læreren. Lærerens kunnskap, erfaring,
personlighet og holdninger vil påvirke alt som skjer i klasserommet. Måten
læreren møter elevene på og hvordan læreren formidler faget mener jeg har stor
betydning for elevenes læringsutbytte.
Derfor er det viktig for læreren
å være seg bevist sin rolle, reflektere over sin måte å lede klassen på og være
seg bevisst hvordan han møter elevene sine. Læreren skal blant annet være
leder, faglig ansvarlig, veileder, igangsetter, regissør, tilrettelegger,
observatør, og evaluere læringsutbyttet (jf. Repstad & Tallaksen, 2006, s.14).
Det finnes ulike måter å lede en
klasse. Jeg tror det er viktig at læreren har kunnskap om de ulike forholdene
som fremmer god faglig og sosial læring og arbeider målrettet mot at det skal
være et godt læringsmiljø i klassen (jf. Bergkastet, Dahl &
Hansen, 2009, s.13).
For at elevene skal få en faglig
fremgang viser forskning at det er noen viktige trekk ved læringsmiljøet som
går igjen (Bergkastet, Dahl & Hansen, 2009 s.15):
-
Ro
-
Orden
-
Klare forventninger til oppførsel
Dette forutsetter en klar
klasseledelse fra lærerens side. Hvordan kan læreren oppnå dette? Skal læreren prøve
å få kontroll over elevene eller skal han få elevene til å samarbeide?
Kunnskapdepartementet laget en
systematisk kunnskapsoversikt i 2008 over hvilke kompetanser hos lærere som var
viktige i forhold til elevenes læringsutbytte (Regjeringen.no). Oppsummeringen
av et utvalg på 70 studier viste at i tillegg til lærerens akademiske innsikt
var det tre kompetanser som var viktige for elevenes læring: Ledelseskompetanse,
didaktisk kompetanse og sosial kompetanse.
Jeg tror lærerens mulighet til å
ha kontroll over elevene i klassen er noe begrenset, men læreren kan gjøre noen
grep for å fremme et godt læringsmiljø. Det at læreren har klar struktur på timen med tydelig start, skifte av aktivitet og avslutning gir trygget og forutsigbarhet. Selv jobber jeg som ringevikar på en barneskole.
Noen ganger får jeg derfor ikke tid til å forberede timene godt nok. Dette
påvirker flere aspekter ved undervisningen. For det første kjenner jeg ikke
elevene godt, jeg har ikke oversikt over helheten i pensumet og må improvisere
mye. Samtidig ser jeg at ved å ha en klar struktur på timen hjelper dette meg
til å få ro i klassen. Hvis jeg som lærer er ettergivende eller utydelig vil
dette skape usikkerhet og det kan oppstå uønsket adferd.
Skolen som organisasjon kan med
fordel ha kollektive regler og rutiner. Dette er med å gjøre skolehverdagen
trygg og forutsigbar uavhengig av hvilken lærer elevene har til en hver tid.
Læreren må være faglig og
didaktisk dyktig slik at formidlingen er variert og målrettet. Elevene er ulike
og har derfor også ulike læringsstrategier. Det er derfor viktig å variere
undervisningen slik at en får en bredde i arbeidsmåter. Elevene trenger å
oppleve mestring for å øke motivasjonen. Ved at elevene får komme med forslag til
arbeidsmetoder kan de oppleve at de er viktige samarbeidspartnere i
læringsarbeidet. God undervisning krever forberedelse. Ved å være tydelig og instruere
elevene i forkant av en arbeidsøkt unngår en at elevene må stille oppklarende
spørsmål underveis (jf. Eide). På denne måten unngår en unødig uro. Det å
reflektere over egen praksis både alene, sammen med elevene og sammen med kolleger tror jeg er viktig for å utvikle seg og nå målet om at elevene skal
få en faglig fremgang.
Det siste punktet som kom fram i kunnskapoversikten var viktigheten av lærerens sosiale kompetanse. Hvordan forholder læreren seg til elevene sine?
Jeg pekte tidligere på at jeg
ikke tror at læreren kan kontroll over alt det som skjer i klasserommet. Det må også et samarbeid til og da er relasjonen
mellom lærer og elev er helt avgjørende. Det er hovedsakelig i relasjonen
mellom elev og lærer elevene møter skolens innhold. Resultater fra
elevundersøkelsen 2008 viser at elevenes opplevelse av relasjonen til læreren
henger nøye sammen med elevenes innsats på skolen og indre motivasjon for
skolearbeidet (Bergkastet, Dahl & Hansen, 2009, s.15).
Hvordan kan læreren oppnå en
positiv relasjon til elevene sine? Holdningene til elevene er et viktig aspekt
i denne sammenhengen. Som lærer må jeg være
bevist på mitt menneskesyn og hvilke holdninger jeg har til mine medmennesker.
Respekt og likeverd er for meg viktige begreper i denne sammenhengen.
Alle har vi behov for å bli sett og anerkjent. Elevene tilbringer mye tid på skolen og læreren blir et viktig «speil» for dem. Føler eleven seg sett og anerkjent av meg? Opplever han seg respektert?
Jeg ønsker å se den enkelte og prøve å bli kjent med elven på ulike områder. Dette forutsetter at jeg er villig til å by på meg selv og bruke tid på den enkelte. Jeg tror jeg kan hjelpe og støtte eleven målrettet hvis jeg kjenner godt til elevens faglige forutsetninger og begrensninger. Samtidig er det viktig å kjenne til elevens fritidsinteresser og hjemmeforhold fordi dette også har innvirkning på læringsarbeidet. Jeg tror at det er viktig å ha klare forventninger til elevene slik at de har noe å strekke seg mot. Samtidig trenger elevene å få gode tilbakemeldinger og meningsfylte oppgaver som gir mestringsfølelse.
Læringsmiljøet påvirkes ikke bare
av relasjonen mellom lærer og den enkelte elev, men også av lærerens relasjon
til elevene som gruppe og elevenes relasjon til hverandre. Det er derfor viktig
å fokusere på hele klassemiljøet for å skape et godt læringsmiljø.
Vygotskys oppskrift på god
pedagogikk var kommunikasjon, samspill og aktivitet (Imsen, 2005,
s.265). Dette forutsetter at læreren kjenner elevene og har en positiv relasjon
til dem. På den måten kan læreren tilpasse undervisningen og være en pådriver
og støtte i læringsarbeidet.
Konklusjon
Som vi har sett er det i tillegg
til faglig og didaktisk kompetanse to kompetanseområder som er viktige hos
lærerne for å skape et godt læringsmiljø for elevene: Læreren må kunne etablere
positive relasjoner til elevene og han må være en tydelig leder. Elevens opplevelse
av dette er ikke nødvendigvis de samme som lærerens. Det er derfor viktig at
læreren stadig reflekterer over hvordan han leder klassen og finner ut hvordan
elevene opplever relasjonen mellom lærer/elev og mellom elev/elev.
Relasjonorientert klasseledelse vil
bety at læreren er en tydelig leder som leder klassen på en slik måte at
elevene opplever seg sett og respektert. Læreren skal ha kontroll på de tingene
han kan ha kontroll på. Samtidig er det elevene som har kontroll på seg selv.
Det må derfor foregå et samarbeid mellom lærer og elev for at læringsutbyttet
skal bli optimalt. Dette forutsetter en positiv relasjon mellom alle i
klasserommet.
Bergkastet,
I.,Dahl, L. & Hansen, K. A. (2009). Elevenes
læringsmiljø- lærerens muligheter. (4.utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
Eide, E. (2014)
Forelesning om klasseledelse. PPU
12-14 samling, 16.januar 2014.
Imsen,
G. (2005). Elevens verden: Innføring i
pedagogisk psykologi. (4.utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
Lyngsnes,
K. & Rismark, M. (2007). Didaktisk
arbeid. (2.utg.). Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS
Regjeringens dokumentarkiv.
Hentet fra: http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/kd/Nyheter-og-pressemeldinger/nyheter/2008/hva-forer-til-laring-hos-barn-og-unge.html?id=509339
Repstad,
K. og Tallaksen, I. M.(2006) Variert
undervisning- meir læring. (2. utg.) Bergen: Fagbokforlaget.
Noe jeg synes du har gjort svært bra i din oppgave, er måten du knytter ditt pedagogiske teorigrunnlag (Vygotskys sosiokulturelle perspektiv på læring) sammen med konkrete didaktiske verktøy eller grep i klasserommet, og praktiske erfaringer. Besvarelsen spenner helt fra etiske og verdimessige begrunnelser, via teoretiske og praksisbaserte begrunnelser til handling i skolehverdagen.
SvarSlettVidere synes jeg det er interessant og fint å lese om de ulike måter du beskriver for å bygge en god relasjon til elevene. Du er flink til å drøfte teori opp mot personlige erfaringer på en inspirerende måte.
Noe jeg imidlertid opplever at du kanskje bare delvis svarer på i oppgaven er hvordan læreren skal opprettholde ro og orden. Du viser til Bergkastet, Dahl og Hansen som påpeker at en lærer nettopp må sørge for ro og orden i klasserommet. Samtidig refererer du til det de skriver om at lærerens mulighet til å ha kontroll på elevene er begrenset. Hva kan læreren da gjøre? Du peker på viktigheten av struktur på timen, tydelig start, skifte og avslutning av aktivitet, og at man kan ha felles rutiner/regler på skolen. Men er det noen personlige egenskaper hos læreren ut over dette som også er nødvendig for å nå dette målet?
Da prøver jeg for tredje gang å få publisert en kommentar her uten at den slettes og forsvinner. Du har skrevet et meget godt blogginlegg, men valgt en bloggside med en fryktelig lite brukervennlig kommentarfunksjon! ;-)
SvarSlettBlogginnlegget ditt er velskrevet, interessant og har en veldig fin struktur. Det er en rød tråd gjennom hele teksten, hvor du har en veldig god innledning som henger kjempegodt sammen med konklusjonen og resten av teksten. Det er interessant å lese om hvordan du inspireres av Vygotsky og hvordan du bruker hans pedagogikk i praksis. Du gir helt klart uttrykk for at du som lærer først og fremst fokuserer på relasjonsbygging og det sosiale aspektet, og at Vygotskys pedagogikk er noe som passer deg bra.
Måten du trekker inn dine egne erfaringer på er veldig spennende, og da særlig utfordringene rundt det å være vikar på kort varsel for elever du ikke kjenner. Dette punktet ville det vært veldig interessant å lese enda mer om og få noen konkrete eksempler på. Når du ikke har noen særlig mulighet til å basere din klasseledelse på gode relasjoner, hva gjør du da? Ser du deg nødt til å benytte deg av en type pedagogikk og klasseledelse du ikke ideelt sett ønsker å bruke?
Ola
Sluttkommentar
SvarSlettTakk for gode og konstruktive tilbakemeldinger Konrad og Ola!
Konrad du ønsker å vite litt mer om hva jeg mener læreren kan gjøre for å få ro i klasserommet og hvilke egenskaper som er viktige hos læreren. Du ville også vite litt mer om hvordan jeg kan lede klassen når jeg ikke kjenner elevene så godt Ola.
Som lærer må jeg ha regler og for hva som er akseptabel oppførsel i klasserommet.
Jeg må vite hva jeg kan gjøre for å forebygge uønsket adferd (proaktivt perspektiv), og hva jeg vil gjøre når det har oppstått et problem (reaktivt perspektiv).
Jeg skrev noe om at jeg har erfart at struktur på timen er viktig. Jeg tror at det er viktig at jeg som lærer «eier» klasserommet. Som vikar kjenner jeg ikke elevene så godt som kontaktlæreren og må forholde meg til elevene på en annen måte enn det som er optimalt. Men hvis jeg har en klar struktur på timen hjelper dette meg ser jeg. Jeg prøver også å fremstå som en trygg voksen som ikke lar meg vippe av pinnen. Ved å forklare i starten av timen hva vi skal gjøre i løpet av timen og hvordan, slipper jeg unødige spørsmål og avbrytelser underveis. Jeg prøver også å få fram hva som er læringsmålet for timen, og avslutter timen med å reflektere sammen med elevene over hva vi har fokusert på og om vi nådde målet.
Når det oppstår uønsket adferd prøver jeg først med blikkontakt å få ro. Hvis ikke dette hjelper, er det ofte effektivt å nærme med vedkommende mens jeg jeg prøver å møte blikket og fortsetter å undervise. Siste utvei er å kommunisere direkte med ord. Men da avbrytes undervisningen og eleven får oppmerksomhet fra hele klassen mot seg. Hvis det er noe som gjentar seg hos denne eleven snakker jeg med vedkommende etter timen.
Jeg pekte også på at læreren må i tillegg til å være faglig og didaktisk dyktig ha lederkompetanse og sosialkompetanse. Han må også stadig reflektere over sin egen praksis for og stadig utvikle seg som lærer. Jeg opplever at det å være ærlig i forhold til ting er viktig. Hvis jeg får et spørsmål om noe jeg ikke kan svare på innrømmer jeg fort at dette vet jeg ikke, men at jeg skal høre med noen andre i friminuttet. Jeg tror også det er viktig å ikke ta seg selv så høytidelig og bruke humor i kommunikasjonen. Men aldri på elevenes bekostning. Hovedregelen for meg er å være litt streng og tydelig, men hyggelig og varm i møte med elevene. Når jeg møter dem med respekt, blir ofte dette returnert.